8 juli 2009

Åldersnoja

På mitt jobb finns det flera geriatriksavdelningar, dvs äldrevård.
De kommer till oss för rehab, undersökningar, demens och allt möjligt.
Eftersom det är ett litet sjukhus så känner jag igen patienter och även deras besökare.
Vi har bla en dam som besöker sin man varje dag, men hon hittar inte till avdelningen.
När hon kommer till mig i receptionen känner hon äntligen igen sig och vi vinkar tilll varandra.

Idag var det en dam som varit på en av våra mottagningar tillsammans med sin assistent.
Damen satt i rullstol men ville gå på toaletten efter besöket.
Assistenten skrek till henne att hon fick kissa i sin blöja, hon fick minsann inte gå på toaletten och skulle inte säga emot. Han vägrade dessutom hjälpa den rullstolsbundna damen till toasitsen.
Han öppnade dörren dessutom medan hon satt där, vid öppet mitt i receptionen.
Detta tolererade inte jag så jag stack ut huvudet ur min lilla holk och sa åt assistenten att gå på toaletten med patienten om hon så önskade och att han i fortsättningen skulle vara lite trevligare mot våra patienter.
Adrenalinet pumpade i kroppen, av ilska och rädsla. Han kunde ju göra vad som helst med mig.
Då lät han henne gå på toaletten och blev plötsligt väldigt vänlig mot mig och mot patienten.
De gick sedan ut för att vänta på sin beställda färdtjänstbuss. Jag var i närheten hela tiden för att höra assistenten så han inte gjorde något dumt mot henne.
Hon var mycket dement och frågade varannan minut vad som skedde och vad de gjorde där.
Dessutom hade hon en blåtira, det kan vara pga vad som helst. Men jag har ju mina misstankar...

Detta bekymrade mig, jag ville inte skicka iväg henne med detta pucko utan att jag gjort allt jag kunnat. Eftersom hon var snurrig gick jag upp till vår minnesmottagning för att fråga om hon möjligen besökt dem. Det hade hon! Jag förklarade situationen och de visste på vilket hem hon bodde så de skulle kolla upp det närmare.

Denna händelse gjorde mig ytterligare rädd för att bli gammal.
Ha en sådan elak assistent och själv vara så borta måste vara fruktansvärt.
Han kan säga vad som helst och nån minut senare har hon glömt det.

Elin jag hoppas du kom hem ordentligt.

1 kommentar:

  1. Strongt gjort av dig :)
    Hoppas den elaka assistenten får vad han förtjänar (han lär väll bli gammal han med annars).

    SvaraRadera