9 november 2010

Terrible twos

Fyttifaan vilken morgon!
Alla väderprognoser hade utlovat snöstorm så jag hade verkligen förberett mig på det värsta.
Till att börja med vaknade Härskarinnan kl 03,45. Många säger att de hade vägrat att gå upp, men med en tjej som vet exakt hur hon ska få negativ uppmärksamhet så är det inte helt lätt.
Rita på bokhyllor, leka med vatten, klättra upp på bokhyllor och köksskåp osv. Och nej. Vi har inte pennor tillgängligt.
Men min älskade man gick upp först, han väckte mig vid 04,50 för att han skulle få sova något innan han drar iväg på jobb.
Maten gick väl relativt bra, Ebba åt upp min mat och lämnade sig egen orörd som vanligt.
Men påklädseln. Det tog henne en timme av sparkande, skrikande och trotsande innan hon insåg att hon faktiskt inte fick följa med om hon bara hade blöja på sig.
Under denna timme var hon ute två ggr på altanen för att inse att det var kallt. Det hjälpte inte.
Denna morgon gick vi tidigare än vanligt eftersom hennes avdelning bjöd familjerna på frukost.
Inte ens det gick att locka med.
Till sist fick jag hota med det värsta. Jag tar hennes tiger. Hon har all dem på bilden, men tigern är den som luktar bäst (sunkigast). Då gick hon med på att ha de halvfuktiga pippikläderna på sig. Jag fick snabbtorka dem på handdukstorkaren. Det funkade!
Hon fick ytterligare ett utbrott när jag krävde jacka. Hon ville gå i t-shirt.
Bort med tigern igen och på med jacka och luva. Mössa var ingen idé att ens tjafsa om.
Väl framme andas mamman ut.
När jag ska gå inser jag att Ebba bara har en vante med sig. Nu är snöstormen på väg in.
Bara att gå hem samma väg och leta. Inte fanns den på vägen. Den låg gömd under skohyllan.
Hopp upp på cykeln och trampa hela vägen tillbaka.
Det positiva? Jag fick en ansiktsbehandling i form av hårt blåsandes snöblandat regn.
Det negativa? Förutom "all of the above". Jag hade smink på mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar