25 januari 2009

Mitt ljuva 70-tal

Min syster berättade att de diskuterade nanny-metoder på sin kurs, dvs alla dagens naughty corners, mutor, belöningar och bestraffningar. De funderade på hur barnen påverkas av det.
Jag är övertygad om att man får belöning senare om man tar "striderna" nu när de är små, dvs gör man fel blir det konsekvenser.

Vi har just nu ett "duktigt glas" och ett "busigt glas", när Kalle varit duktig så får han en pärla i det duktiga osv. När det duktiga glaset är fullt får han en liten belöning, inget dyrt, men tex en ridning i Nyckelviken för tjugo kronor. En morot.
Detta fungerar fantastiskt bra, och meningen är att det ska ebbas ut när han har förstått vad som är okej och vad som inte är okej. Visserligen är han 4 år och vet mycket av det sedan innan, men med lite trots i kroppen så kan det gå galet.

En muta är något som ofta förekommer hos oss, "Gör så, så får du det". Det låter kanske illa, men det handlar alltid om småsaker, tex "duka bordet så får du se på tv en stund".
Tänker alltid på att barnpsykologen Louise Hallin satt i TV4's morgonsoffa och sa något i stil med att barnuppfostran består av hot, mutor, tjat och bestraffningar. Det känns lite lättare när man tjatar sig blå.

Men detta med belöningar existerade redan på 70-talet.
Minns att min frukost bestod av 2st nappflaskor, en med välling och en med saft!!!
Drack jag upp min välling fick jag saften som belöning.
Märkligt att mina tänder inte är i sämre skick...

3 kommentarer:

  1. I love 70 talet:) Alt var så enkelt og lett på den tiden. Nå er det bare en masse "måste inte, får inte" Tack för ditt svar, tror alle blir glade om de får en bajsblöja i posten:)
    Kram Hilde

    SvaraRadera
  2. Kul att du nämnde min lilla kurs :)och att även du diskuterade trender över åren. Jag berättade faktiskt för kursen också att hörnan ju funkar bra då Kalle får en andningspaus där och någon gång (väl?) väljer själv att gå dit.
    P o K!

    SvaraRadera
  3. Klart du får härma:) Fråga bara inte vart man lägger in det i html koden, for det kommer jeg inte i håg efter en timmes pill...

    SvaraRadera