13 februari 2010

Rysk roulette.

Idag har jag gjort 2 misstag:

1.Det ena var att åka som ensam vuxen till Ikea med en Ebba i barnvagn. Detta eftersom jag skulle ha lite större varor. Att köra en barnvagn med en unge som inte vill sitta där och bära ett Lackbord i ena handen, köra med den andra och bära resten av varorna i den andra går inte ihop.
Mitt i besöket är det lunchdags.
Jag bestämmer mig för att ikeas egna restaurang blir bra, eller det får duga helt enkelt.
Återigen blir det intressant vad gäller antal armar och antal saker att bära/köra.
Man kan ju liksom inte lämna barnet vid bordet. Dels finns det massor av pedofiler och sedan kan man liksom inte lite på en klåfingrig 22 månaders unge.
Att lämna vagn och låta Ebba gå finns inte på kartan.
Då återstår alternativet att bära en bricka med 2 glas och 2 tallrikar samtidigt som man balanserar varorna på vagnen och kör den. Här får man hoppas att Ebba inte klättrar ur vagnen.
Det gjorde inte flickebarnet. Idag.

2. Medan vi är på Ikea så är killarna på bio i Kista Galleria.
När filmen är slut hämtar vi upp dem där och tar oss en liten tur bland butikerna. Bland annat Bolaget....
Jag tycker det är en utmärkt idé att lämna barnvagnen i bilen, "Hon behöver springa av sig, och vi ska inte stanna länge".
Väl inne på systembolaget vill Ebba promt bära korgen samt peta på varenda flaska. Detta inser jag tidigt och det är inget som jag tycker är kul.
Därför lyfter jag upp henne och tar de närmsta rödtjutsflaskor och biror jag ser.
Mycket möjligt att jag tog från alkoholfria hyllan, mina ögon vilade inte på spriten denna gång.
Uppe i famnen är hon en sprattelgubbe. Vakten ger mig blicken "Ta inte med ungar hit!", en dam tittar på mig med "Har hon snott barnet eller?". När jag är framme vid kassan så måste jag sätta ner henne för att komma åt min plånbok. Big misstake.
Tårarna sprutar fortfarande och tonerna som kommer ur påminner om Piccadilly circus med Pernilla Wahlgren.
Nu ligger hon som ett X på golvet och simmar, jag försöker skratta bort det lite med småskämt. Det går varken hem hos Ebba eller de andra besökarna.
Det var så illa att kassörskan packade mina påsar. Hajar ni?

1 kommentar:

  1. Sist jag var på IKEA så hade jag visserligen inte med mig några barn. Men jag handlade 2 bokhyllor, en säng plus en massa annan skrymmande skit för typ 4 tusen spänn. Och fick PRECIS in det i bilen. Ensam.
    Gör aldrig om det!

    SvaraRadera