26 mars 2010

Bajsattack från alla håll

Känsliga läsare bör hoppa över detta...

Vi är ute i solen, jag har bara fleece och gympadojjor, våren är här.
Syster var med och avlastade, vi drack kaffe i solen och lekte med barnen.
Ebba lekte i de brungråa snöhögarna och skulle sedan kramas.
Det var tur att vi inte skulle på nobelmiddag efteråt...

Helt plötsligt kommer det klassiska.
-"Mamma jag behöver kissa, det är bråttom".
Jag inser akutläget och försöker få kontakt med människorna i tvättstugan. De nonchar mig totalt. Har inget att göra med att tvättmaskinerna och torktumlarna låter som om man stod på Autobahn.
Nåja, vi springer väl in då. Kalle tar hoppsasteg som han gör när han försöker hålla sig.
När vi kommer in så hjälper jag honom med ytterbrallor och skor, sedan säger jag åt honom att springa till toaletten. När han är framme med sitsen så säger han med mjukisbyxorna vid hälarna:
-"Mamma, nu kommer det, jag hinner inte."
Lite stressad så skriker jag till honom att dra ner kalsongerna och sätta sig, men det rinner redan längs benen. Jag springer in och sätter honom på sitsen med de nedkissade kalsongerna på.
-"Oj det kommer bajs med".
Eftersom jag hade dåligt samvete av skrikandet innan så säger jag i bästa Kristina Lugnton:
-"Det är ingen fara, det löser sig."
Men hur vet jag inte riktigt i detta läget.
Plagg för plagg åker in i maskinen. När vi kommer till kalsongerna så ser det ut som det ligger ett stort äpple inuti brallan. Vilket det tyvärr inte gör.
Jag tror nu att det bästa alternativet är att klippa sönder kalsongerna för att sedan slänga dem direkt. Men hoppsan. Jag var visst inte tillräckligt snabb.
Innehållet hamnar på Kalles fot. Kalle börjar kvälja.
Kristina Lugnrösten kommer fram igen...
Kalsongerna hamnar i sopen och bajset torkas upp, barnet duschas. Golvet torkas. Fridens liljor. Tror jag.
Då uppstår paniken hos Kalle.
Jag har slängt hans kalsonger.
Han är inte ledsen för att han just hade bajs på foten utanför att de nedbajsade kalsongerna klipptes sönder.
Jag lovar att köpa nya.

I bakgrunden hör jag Ebba som står i hallen i overall:
-Mamma, bajsch...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar