7 oktober 2010

Pick your battles eller?

Min underbara morgon såg ut som följande.
Kalle sitter fastklistrad framför Saltkråkan och tror han är med i filmen själv, han spelar Pelle.
Han håller i sin smörgås utan att äta. Jag säger nog till honom ungefär 50 ggr totalt att han ska äta upp smörgåsen. Sedan har han en till....
Varför vi äter frukost framför tvn har att göra med att mina barn vaknar mellan kl 04-05, soffan är skönare när man själv halvsover. Moralpredikan här undanbedes.
Ebba är arg från det att hon vaknar kl 05 tills dess att jag lämnar kl 09.
Någon har sagt att tonåren blir mildare om trotsen i unga år är ordentlig. Stämmer det? Nja, vågar nog inte lita på det.
Det började med att jag inte fick ta av hennes nattblöja som var på väg att spricka.
Sprattel sprattel, spark & "Neeej! Mamma bort!"
Hon älskar sin vagn och ligger gärna där och mornar sig, det är helt okej.
Men samtidigt vill hon se på en annan film än den Kalle ser. Jag erbjuder den bärbara dvdn bara för att få dricka lite varmt kaffe och få det tyst. Vi väckte definitivt grannarna. Den bärbara dvdn godkänns ej.
Jag erbjuder en välling, det accepteras och det är tyst i 2 min. Jag sveper mitt kaffe.
Efter en lång stund av tjafs om uppätande ska vi klä på oss.
Kalle tycker det är lättare att ligga ner när han klär på sig sina byxor så det tar lite tid.
Ebba säger direkt att hon ska vara nakenfis idag.
Här anar jag oråd. Hon är nämligen rätt bestämd av sig.
Jag tar fram 2 byxor och 2 tröjor så att hon får vara delaktig i bestämmandet, men det duger ej,
"Annan byxor".
Hon river ut hela byxlådan och tycker så småningom att ett par shorts är lämpligast.
Nu ringer grannen och ber mig lämna hans 2½-åring med. Inga problem, jag ska bara få på mitt barn lite kläder....
Ebba vägrar fortfarande.
Nu kanske ni tänker så här " Det är väl för fan bara att klä på henne, hon är väl starkare än ungen?" Förvisso är jag starkare, men barn som sprattlar är ingen lek.
Jag bestämmer mig i stressen för att hon får gå ut i blöja. Jag sätter henne i vagnen och meddelar att hon får gå som nakenfis.
Vi struntar i att borsta håret, det hänger i ögonen.
Men borsta tänderna var det enda hon gick med på under hela morgonen.
I trappuppgången frågar jag om hon fryser. Hon tittar på mig och ler "Det är skönt".
Suck.
Det är alltså inte sommar ute. Har ni sett filmen The perfect storm så närmar vi oss sanningen.
Vi andra har jacka, mössa och vantar.
Väl ute i stormen går Ebba med på tröja, byxor och vantar. Resten får vara.
Ebba transporteras därför till dagis i dessa kläder.
Hon gallskrek och var arg hela vägen. Hon ville inte till dagis.
När vi kom fram så lämnades grannflickan och vi gick in och kramades. Lite snuttefilt och mamma. Vi sjöng "Lilla snigel" ca 23 ggr. Sedan var hon okej. Det var utflykt och lek på stora gården på gång, vilket hjälpte. Mycket!

Så nu ska jag krypa ner under täcket i fosterställning. Imorgon är det fredag. Då är Ebba ledig, då får hon vara hur mycket nakenfis hon vill.

3 kommentarer:

  1. My god Sofia, jag har lugnet jämfört med detta ;). Kram och njut av din fosterställning. Låter underbart!!

    SvaraRadera
  2. Helena var det som skrev tidigare kommentar.... förstod inte vad som skulle fyllas i så det blev anonymt... :)

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!
    Blev ingen fosterställning, Ebbas avd gick ändå till vår gård. Mysigt att se dem springa omkring de små liven!

    SvaraRadera