22 juni 2010

Busunge!

Min son är som bekant den busigare varianten.
När han var yngre så tog han gärna YES-flaskan med diskmedel, kröp in under köksbordet och hällde ut hela flaskan. Härlig geggamoja!
Vi hade nog renare än många andra barnfamiljer under köksbordet på den tiden.

Idag var vi ute på gården, det var inte så många i hans ålder ute utan det var mest kompisar till Ebba. Han hade uppenbarligen tråkigt trots mammans försök till lek.
Efter en stund vill han gå in till pappa, som lagar mat, för att hämta något. Helt okej.
När han kommer ut igen ser jag ingen leksak, bara en Kalle som rusar ut i syrénbuskskojan.
Här blir jag misstänksam.

Det är ungefär som när han har kompisar över och det helt plötsligt blir knäpptyst, då vet man att det är bus i farten. Likaså när svaret på frågan vad han gör blir "ingenting", då är det läge att kolla ordentligt.

Därför gick jag dit, in i kojan.
Kalle sitter blickstilla. Han vill vara i fred.
Jag förklarar att det är bättre att tala sanning, då blir jag inte arg.
Nä han har inte med sig något och inget är fel.
Jag anar fortfarande oråd.
Efter en stund ser jag den. Han har smugglat ut en vass fruktkniv!
Min man hade tom frågat vad han tagit ut och han sa bara "Ingenting"....
Jag blir rädd och arg samtidigt, han vet mycket väl att han inte får ha den, men har kanske inte riktigt koll på hur farlig den är.
Han skulle så klart leka Emil och tälja trägubbar!
Nu gick det bra denna gång och han har förstått hur farlig den är.

Den här veckan har bestått av massa nya bus och påhitt, hans mamma pallar inte tempot. Antar att mycket är pga flera kompisar har sommarlov och att han behöver mer stimulans.
Imorgon blir det utflykt med förskolan för att se clownen Manne, tänk att han fortfarande håller igång! Hoppas trippen håller buset borta en liten stund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar