15 september 2010

Bondgården!

Idag var det äntligen onsdag! Inte onsdag som i fotboll, men onsdag som i besök på bondgård med klassen. De åkte till Västerhaninge för att besöka en gård med mjölkkor för att få veta var mat kommer ifrån. Och då pratar vi inte om korvar.
De fick smaka yogurt, bregott och dricka mjölk.
Barnen fick klappa korna och se hur det såg ut när korna mjölkades med maskin.

Innan den här trippen fick jag en miljon frågor.
Får man klappa korna? Får man rida på korna? Finns det en tjur? Då ska jag inte ha rött på mig för då blir de arga. Finns det hästar? Får man rida? Osv osv...
Mamman kontrade med frågor som:
Vad gör du om du kommer bort från gruppen? Hur gör man på bussen? Vad gör man när man går tillsammans? Vad är viktigt att tänka på när någon annan pratar?
Vi fick nog båda skavsår i öronen...

Besöket blev mycket lyckat och barnen fick ett litet minne med sig. Ett glas med en röd arlako på. Så fort vi kom hem skulle det serveras mjölk i glaset. När han var färdig hörde jag hur han gick ut i köket och drog fram en stol. Hm.... dags att bli misstänksam, så jag undrade vad han gjorde. Han meddelade att man minsann inte fick diska dessa i diskmaskinen, så han la i den i lådan igen och stoppade in den i glasskåpet. Inte ens ursköljd.

Och vad gäller dagens fotboll så kom han hem efter 37 min. Vi hade glömt vattenflaska vilket ledde till katastrof. Speciellt eftersom vi numera går hem under träningen.
Nu jobbar vi på att komma upp på hästen igen. Vill han sluta så får han givetvis det, men han har rätt kul när han är där, och vattnet med för den delen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar