29 december 2008

Julen!

Vi har plockat undan alla julgrejor! Jätteskönt!
Känns nästan som en ny lägenhet, men bara nästan.

Har glömt att skriva om julen! Visserligen var det en lugn sådan, men ändå.
Vi var hos mina föräldrar både på julafton och juldagen, detta berodde på att svärisarna hade fått magsjuka under sin vistelse i Egypten. De var inte redo för en invasion av barn, vilket är förståeligt.
På julaftons morgon (som startade vid 5-rycket) fick Kalle öppna sina paket från oss och från Roberts familj. Stor lycka! Tomten hade lämnat sin säck i brevnedkastet.
Vad gör man när man inte har nån öppen spis? ;-)
Tomten gav Kalle en mammut och han blev överlycklig!
Från svärmor och svärfar fick barnen kläder, och som tidigare måttar de istället för att kolla storlekarna. Detta resulterade i ett set till Ebba i stl 62 (2-4 månader), Ebba har 74-80...
Slå en signal vettja & fråga vad barnen har för storlekar!

Tomten kom på eftermiddagen till mormor och morfar. Förra året var det min kusin Hanna som var tomte, Kalle såg igenom det direkt vilket han inte glömt. Se bilden nedan. (Förlåt Hanna!)


Men i år var alla på plats när det knackade på dörren, mamma och pappa bad en av grannarnas söner att spöka ut sig. Det visade sig vara en liten teaterapa som tog uppdraget på allvar.
Han hade fått min pappas 70-tals glasögon, så han fick nog en billig fylla på köpet.
Det enda negativa var att Kalle blev ledsen för han glömde krama tomten!
Jag har inte varit på julbord i år (illa när mammalediga glöms bort, hint hint!), så när julbordet dukades upp var jag verkligen sugen. Annars är man kanske inne på sitt femte och då lockar inte skinkan nåt vidare.
Jag hade gjort en smarrig janssons och det fanns skinka, köttbullar, grön o rödkål, svampstuvning o massa sill. Jättesmarrigt!
Julklappsutdelande pågick hur länge som helst, tack för alla fina klappar!!
Juldagen var vi åter i Sollentuna för en kalkon, OMG vad gott det var!
Robert gick nog 4 vändor!
Trots att julen har inneburit massa godis så är jag fortfarande sugen på godis!
Jag och Kalle gjorde mozartkulor som vi la i fina påsar och kartonger, kul att ha med sig när man blir bjuden på fika eller middag. Jag gjorde även vuxengodis, en chokladrulle i mandelmassa med torkad frukt, rom och nougat. Smarrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar